Box Layout

HTML Layout
Backgroud Images
Backgroud Pattern
blog-img-10

Posted by : Admin

APA ITU PERAK 925 ATAUPUN SILVER 925?

Seringkali kita mendengar “Sterling Silver” atau “Perak 925”, yang membuat kita bertanya apakah maksudnya? Kenapa 925? Perak dalam bentuk aslinya (100% perak) adalah logam yang sangat lembut. Perhiasan 100% silver tidak mungkin, karena sifat logam perak yg sangat lembut dan susah dibentuk. Oleh sebab itu, PERAK harus di campur dengan logam lain untuk dibentuk menjadi perhiasan perak atau barang-barang lain. 

Perak 925 (Sterling Silver) adalah perak yang mengandung kadar perak sebanyak 92.5%, manakala 7.5% adalah metal lain. Metal lain 7.5% yang biasa digunakan ialah tembaga atau palladium. 

Perhiasan silver dan emas sebenarnya sama saja, namun kebanyakkan masyarakat menilai perhiasan silver merupakan perhiasan kelas dua setelah emas. Salah satu hal yang penting diketahui adalah merawat silver tidak sama dengan merawat emas. Emas lebih tahan dibandingkan dengan perak yang sensitif. Silver cepat berubah warna dari bersinar menjadi pudar kecoklatan, kekuningan, menghitam dan kilaunya hilang. Tapi sebenarnya perhiasan perak memiliki mutu yang lebih baik dibandingkan bahan lainnya seperti tembaga,  anda boleh merawatnya dengan betol dan rajinkan lah diri untuk cuci aksesori silver anda supaya kembali putih dan berkilat seperti baru. 


Fakta perak 925/sterling silver secara ringkas lagi :

1) Perak 925 adalah bukan 100% diperbuat daripada Perak,  kerana 100% Logam Perak adalah terlalu lembut dan sukar untuk dibentuk. Peratusan Perak ialah 92.5% dan selebihnya (7.5%) biasanya terdiri daripada Tembaga.(copper)

2) Kekilatan/kekilauan atau sinaran Perak 925 adalah tidak kekal. Ia mudah teroksida menjadi kekuningan, coklat atau kehitaman. Lapisan Oksida ini adalah di permukaan saja, oleh itu Perak 925 boleh dikilatkan/dicuci semula.

Kelebihan perak:

 
 
 BAGAIMANA KITA TAHU PRODUK ITU ORIGINAL 925 SILVER ATAU TIDAK? 
 
  1. Check stamp yang tertulis “S925” atau “925”.
  2. Boleh datang ke Toko dan cek di Toko Emas / Perak
  3. Lap dengan kain. Biasanya perak mudah teroksida. Kalau kainnya hitam berarti itu adalah perak.
Sumber daripada:elfiagency.com